BELSŐ-KERT

A lelki egészség erősítésének ritkábban választott, ismert útja a kertészkedés, pedig akár a kertben, akár a balkonon, erkélyen folytatott rendszeres tevékenykedés egy olyan kíméletes testmozgást és rekreációs elfoglaltságot jelent, mely nagyban elősegíti a testi és lelki egészség megőrzését, általa hosszabb élettartamot érhetünk el. Már húsz percnyi kerti munka végzése mérsékeli a stresszt, enyhíti a depressziót. Fokozza az önbizalmat és büszkeségérzetet ad.

A természet alapszíne a zöld, mely erős nyugtató hatással rendelkezik, enyhíti a szorongás és a depresszió tüneteit. A szabad levegőn való tartózkodás már önmagában is jótékony, hozzájárul a jó közérzethez, a napfény által D vitamin termelődés indul be, ami számos életfunkcióban játszik fontos szerepet. Az alábbiakban összegyűjtöttük, hogy a kertészkedés előnyeit hogyan fordíthatjuk saját fejlődésünkre.

_tulipan.jpg

Fotó: Főfai Alexandra

Hangulatjavítás

Már egy alkalommal végzett kertészkedés is nyugtató, hangulatjavító hatással bír, mivel csillapítja az idegrendszer felfokozott állapotát.

Ültessünk magokat, növényeket, neveljük azokat, kísérjük figyelemmel növekedésüket!

Türelem fejlesztése

A kertészkedés során a saját tempónk helyett a természetét követjük, ezáltal a felgyorsult mindennapokból kiszakadva türelmesebbekké, nyugodtabbakká válhatunk. Azok, akik türelmesebbek, sokkal kevésbé stresszesek, nyomasztó helyzetekben kisebb mértékben vagy nem lépnek fel náluk azok a heves reakciók, mint az izgatottabb, idegesebb embereknél.

Ültessünk, palántázzunk, és kövessük figyelemmel, ahogy kifejlett növény cseperedik belőlük! Lazítsunk, lassuljunk le, és vegyük szemügyre csak úgy a természetet!

Önbecsülés növelése

Akár már öt perc szabadban folytatott tevékenység is növelheti az önbecsülésünket, az egész napos vagy a rendszeres kerti elfoglaltságok pedig nagymértékben gyarapíthatják azt. Ennek az egyik oka, hogy a kertészkedés során mérséklődik a félelemérzet, a másik pedig, hogy az általunk végzett munka eredménye sikerélményt nyújt, megelégedettséggel, büszkeséggel tölt el bennünket.

Töltsünk egy napot a kertben vagy az erkélyünkön! Ültessünk, tervezzünk, ápoljunk, metsszünk, rendezzünk át, szépítsünk!

Céltudatosság növelése

A különböző területeken felállított, kigondolt tervek, célok meghatározása és azok megvalósítása általánosságban fejlesztik a személyiséget, és általuk sokkal magabiztosabban fogunk tudni előrehaladni a mindennapi életben is. A kerti tennivalóknál is hasznos lehet, ha előre megtervezzük, hogy mit szeretnénk végrehajtani, elérni, vagy ha új, kezdetben kisebb célokat tűzünk ki magunk elé.

Kísérletezzünk olyan növény ültetetésével, amit még nem próbáltunk, de szívesen kipróbálnánk! Kezdjünk bele új folyamatokba, például tervezzük át egy virág- vagy zöldségágyás kinézetét! Rendezzük át kertünk, balkonunk arculatát! Olvassunk utána, hogyan tudjuk a legjobban megvalósítani ötletünket! Írjuk le, hogy a folyamat lépéseit mikor, hogyan szeretnénk véghezvinni!

_kert.jpg

Fotó: Máté Zsolt

Testi egészségfejlesztés, fittség növelése

A kertészkedés számos pozitív hatásával hozzájárulhat fizikai jóllétünkhöz, a testi egészségünk fejlesztésével ráadásul mentális állapotunk is javulhat.

  • Bizonyos kerti munkák befolyásolják egyensúlyérzékünket, növelik stabilitásunkat.

Metsszünk, gereblyézzünk, nyírjuk le a füvet stb.!

  • A kéz és az ujjak mozgatása során végzett tevékenységekkel, amiket ráadásul összehangolunk a szem izmainak mozgatásával is, egészen pici izomcsoportokat irányítunk, működtetünk. Ezek fejlesztik a kézügyességet és a finom mozgási képességeket, javítják a mozgáskoordinációt is.

Vessünk magokat, ültessünk virághagymákat, palántákat, szedjük le az elnyílt virágokat, kacsoljunk, ha szükséges kötözzük ki növényeinket stb.!

  • A különböző kertészeti tennivalók közbeni ismétlődő guggolás, hajolás, melyeket tulajdonképpen észrevétlenül végzünk, kíméletes mozgással javítják állóképességünket, kondíciónkat. A meghatározott izmokat vagy az egész testet megmozgató elfoglaltságok jótékony hatással vannak az ízületekre, növelik a fittséget, a testi erőt.

Nyírjuk le a füvet, gereblyézzünk, ássunk, kapáljunk, gyomláljunk, talicskázzunk stb.!

_paradicsom_eredeti_fekvo.jpg

Fotó: M. Cs.

Egészségesebb étrend kialakítása

Saját kertben nevelt zöldségek, gyümölcsök termesztésével hozzájárulhatunk az egészségesebb étkezéshez azáltal, hogy sokkal gyakrabban van lehetőségünk növényi táplálékot fogyasztani, mint akiknek mindazt máshol kell megvásárolniuk. Ráadásul a vegyszermentes gazdálkodással mérsékelhetjük a káros anyagok szervezetünkbe való bejutását is. 

Pihentető alvás elősegítése

Az alvásnak mind a mennyisége, mind a minősége fontos a stressz és a kimerültség elkerülése érdekében. A friss levegőn, szabadban végzett foglalatosságokat követően kellemesen elfáradunk, mely hatására könnyebben tudunk elaludni, és pihentetőbb lesz az alvásunk.

Környezetvédelem

Zöld területek létrehozásával, gondozásával elősegíthetjük a jobb levegőminőség és az egészségesebb élővilág fenntartását, a saját és a környezetünk életminőségének javulását.

Szociális kapcsolatok ápolása, kialakítása

A kerti munkának nagy előnye, hogy nem csak egyedül végezhető, hanem jó kikapcsolódási lehetőséget biztosít akkor is, ha a családdal vagy barátokkal közösen fogunk neki. A gyerekeknek is találhatunk olyan mentális életkoruknak, fizikai adottságuknak megfelelő elfoglaltságokat, melyeket élvezettel csinálhatnak.

Ha nem rendelkezünk telekkel, csatlakozhatunk, részt vehetünk közösségi kertészeti tevékenységben is! Ezáltal alkalmunk nyílik új kapcsolatok kialakítására, erősítésére, új tapasztalatok, praktikák elsajátítására, átadására is.

A közösségi kertészkedést számos országban használják terápiás célokra, elsősorban különféle lelki problémák, például depresszió esetén. A rehabilitációs otthonokban is jellemzőek – a gyógyulni vágyó szenvedélybetegek részére – a terápia kiegészítéseként szervezett kertészeti munkák.

Kertészkedhetünk a lakásban, illetve az erkélyen is

Ha nincs lehetőségünk kertben folytatott munkára, a fenti tevékenységek egy részét végezhetjük otthonunkban vagy a balkonon is.

Díszítsük lakásunkat, erkélyünket virágokkal, ültessünk paradicsomot, konyhakerti vagy fűszernövényeket (metélőhagymát, petrezselymet, rukkolát, bazsalikomot stb.)!

A kertészkedés speciális formája, az akvakertészet, melynek számos stílusa elterjedt. Az akváriumi növénytelepítés, annak gondozása és a kialakított látványvilág hasonlóképpen stresszlevezető, önbizalomnövelő hatással bír, mint egy hagyományos kertben végzett elfoglaltság.
_akva_resize.jpg

Fotó: M. Cs.

Ha megvannak a megfelelő ruházataink, szerszámaink, akár neki is állhatunk! Azonban ne felejtsük el, hogy a rekreáció céljából folytatott kertészkedés lényege a feltöltődés. Figyeljünk arra, hogy ne essünk túlzásokba! Ha elfáradtunk, nyugodtan hagyjuk félbe a munkát, pihenés közben csodáljuk meg a természet szépségeit! Nem tragédia, ha kisebb lépésekben haladunk.

 

Felhasznált forrás: BBC Gardeners’ World Magazine, 2019. február

 

Szerző: Néczin Katalin

Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren!